Hur skulle din Cannabis reklam se ut?

Tänkte på en rolig sak härom dagen. Om nu Cannabis skulle bli lagligt, då skulle det ju för det första bli en maktkamp om vem som ska sälja det, hur man ska tjäna pengar, i vilken form det ska säljas, vart, av vem osv. Som med allt annat. En mycket lönsam historia tror jag det skulle bli.. anyway det var inte det jag tänkte på. Det jag tänkte på var hur dom skulle marknadsföra det? För självklart måste man marknadsföra sånt som säljs, hur moraliskt fel det än är. Alkohol, cigaretter, läkemedel, godis, you name it. Allt marknadsförs ju på ett ganska aggresivt sätt för att få oss att använda, äta saker som vi blir sjuka av. Motsägelsefull reklam. Rökning skadar står det på paketen, men lik förbannat säljs det i fina förpackningar som ska locka unga människor. Nikotin i små diskreta påsar som en jävla påse tjack typ. Här, köp denna lilla nikotin påse och stoppa under läppen, spraya detta stimulatia i munnen om du är sugen på en cigg, men kom ihåg att det är skadligt. Wtf lixom. Skit i den motsägningarna istället. Drick, dansa på starksprit hela kvällen, men ansvarsfullt. Vad är ansvarsfullt? Det är ju en tolkningsfråga, väldigt individuellt. Jag tycker INTE att starksprit KAN drickas ansvarsfullt. Det är alldelles för starkt och magsäcken kan börja blöda... Fast jag struntar ju i det.



Tillbaka till Cannabis. Hur skulle då Cannabis reklamen se ut?
Jag hade velat göra den reklamen. I min reklam hade ett gäng sköna polare suttit på stranden i solnedgången på sommaren. En picknick filt med massa mat (för det kan behövas, kanske kan smyga in en dubbelreklam för typ chips oxå) en bonfire, en fet bandare, några öl och en joint som delas runt. I bakgrunden spelas lätt-smält roots reggae istället för "sol, vind och vatten". Kompisarna ska vara avslappnade inte så jäkla fin fixade och kanske kan skippa den lilla båten i de guppande vågorna.
En annan idé är att ett gäng sitter i en hammock och gungar och röker, käkar bullar och gottar sig. En stressad snubbe som jobbat hårt hela veckan, kommer hem, kastar av sig skorna, sätter sig i soffan och drar fram en jolle. Slogan skulle vara "om du vill vara själv för en stund". Eller festival. Funkar det med!
MEN i slutet MÅSTE det ju finnas en liten text som läses på en nano sekund där riskerna läses upp. "Cannabis är beroendeframkallande och skadligt för din hälsa. Du kan få en större aptit, du blir lugn, glad OCH det kan ha lite smärtstillande och ångestdämpande effekt. Rök ansvarsfullt!"
Nått sånt kanske..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0