Inge roligt :(

Jag är mycket medveten om att olyckor sker lätt, men man tror ju aldrig att det ska drabba en själv. Ok det har ju inte direkt drabbat mig, men min lilla vovve klämde sin svans idag i porten. Stackars liten. Hon är en energisk liten rackare som flänger kring benen på en, så visst det är ju lätt hänt, men nu när olyckan var framme så känns det bara hemskt. Stackars liten. Ok det är ingen katastrof, men hon har ju en lite svullen svans nu med ett rätt stort sår på. Jag tror hon överlever :P
Det som stör mig mest är att det inte verkar gå att få vård om man inte har pengar i massor...
Jag gick givetvis till djursjukhuset med Dolce för att undersöka hennes svans och kanske få något läkemedel mot smärtan. Men efter vår 30 minuters promenad dit så fick vi inte mycket mer än att pusta ut i entrén medan vi tog emot beskedet att det i princip bara var att vända i dörrn igen.
Eftersom jag studerar och nyligen har flyttat till en ny lägenhet, så har jag ingen buffert att tala om. Det går lixom mer minus än plus på en månad. Men om ca två veckor får jag ju både lön och CSN vilket betyder att jag hade kunnat betala hennes kostnader då. Jag har även försäkring så det hade inte varit några större problem.
Men nu var det så att det inte gick att få en faktura, utan jag måste kunna betala kontant eller med VISA på plats, för att ens få henne undersökt. Jag frågade vad denna undersökning skulle gå på och det skulle då vara mellan 800-1000kr och då utan att dom åtgärdar någoting alls. Så det fanns ju inget annat att göra än att gå hem igen.
Vet.sköterskan var faktiskt väldigt rar. Hon försökte hjälpa oss men det fanns ju inget hon kunde göra. Hon bad om ursäkt och frågade om jag inte hade föräldrar som kunde hjälpa till (en fråga som alla vuxna verkar ha snöat in på, är jag inte vuxen vid 23års ålder?).
Svaret är nej, det har jag inte. Och hur länge ska man be föräldrarna om hjälp egentligen? Säkert bara för att alla ser studenter som Oansvariga ungdomar. Jag är trotts allt 23. Hade jag gått med en barnvagn och make så hade folk nog inte tipsat om att ringa mamma vid minsta problem... Oj nu snöade jag in på det. Egentligen ett helt annat ämne.
Iallafall, det jag sakta men säkert försöker komma fram till är: Vart finns djurens säkerhet? I alla agriareklamer lovar man säkerhet för dina husdjur, men har du inte till självrisken, vad händer då? Om Dolce blitt överkörd och hade inre blödningar, hade hon fått blöda ihjäl då? Ja, antagligen. Tycker det känns riktigt obehagligt! Det är inte de små summorna vi talar om när det gäller djur heller. Men som jag och Daniel pratade om på vägen hem.. det kunde vart värre, vi kunde bott i USA där människorna har lika ruttna villkor och chanser som djuren har här!
Nä nu ska jag lägga mig bredvid min lilla vovve i soffan. Ska bara koka en kopp te till min hallonkaka jag bakade nyss.. Kanske kan Dollan lilla få en bit :)
Min ängel:

Kommentarer
Postat av: Bina

Naw, lilla Dolce.. :( Ja, det är verkligen hemskt det du säger. För vad hade hänt om det varit värre? Usch.. Vill man inte tänka på och så osäkert ska det inte behöva vara.

2009-09-18 @ 08:21:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0